Grafika
artystyczna pozwala na powielanie wzoru rysunku umieszczonego na uprzednio
przygotowanej matrycy (kamień – litografia, linoleum – linoryt, deska –
drzeworyt, metalowa blacha – sucha igła, akwaforta, akwatinta itd.) Niektóre
techniki można ze sobą łączyć wedle inicjatywy artysty i parametrów
technicznych. Odbitki wykonuje się najczęściej na papierze, a liczbę nakładu określa
sam artysta. Po wykonaniu zaplanowanego nakładu matryca nie może być już
używana, może zostać zachowana dla celów kolekcjonerskich lub zostać zniszczona
(wyjątek stanowią odbitki autorskie odpowiednio sygnowane „E/A”). Każda odbitka
powinna być sygnowana przez autora, oraz posiadać dwie wartości – pierwsza to
kolejny numer grafiki; druga oznacza wielkość nakładu. Poszczególne odbitki nigdy
nie są identyczne (poza wyjątkiem druku cyfrowego), mogą różnić się też od
siebie rodzajem użytego papieru, farby itp. Powstałe ryciny mają wartość
oryginalnych dzieł sztuki wg niepowtarzalnego numeru i indywidualnego wyglądu.
Poniżej przedstawione są kolejne etapy powstawania grafiki na przykładzie druku wklęsłego (akwaforta, suchoryt) sporządzone na cynkowej płycie.
HOW FORMED
GRAPHICS
Graphic
arts design allows the reproduction of a drawing on a previously prepared
matrix (stone - lithography, linoleum - linocut board - wood engraving, metal
sheet - drypoint, aquaforte, aquatint, etc.) Some of the techniques can be
combined according to the initiative of the artist and technical parameters.
Prints are mostly on paper and the number of effort determines the artist.
After the planned edition, the matrix can no longer be used, it can be saved
for collection purposes or to be destroyed (except for prints copyright
properly signed "E / A"). Each copy must be signed by the author, and
have two values - the first is the serial number of graphics, and the second
is an effort. Individual prints are never identical (excluding digital printing)
can also differ from one type of paper used, paints, etc. The resulting prints
are set to original works of art by a unique number and individual look.
Presented below are the next steps to the
graphic on the example of intaglio (aquaforte, dry rite) prepared on a zinc
plate.

 |
odbitka próbna 2
Graphics sample 2
|
 |
odbitka próbna 3
Graphics sample 3
|
 |
odbitka próbna 4
Graphics sample 4
|
 |
odbitka finalna
Final artwork
|
 |
wariant kolorystyczny 1
Color option 1
|
 |
wariant kolorystyczny 2
Color option 2
|
 |
wariant kolorystyczny 3
Color option 3
|
 |
wariant kolorystyczny 4
Color option 4
|
 |
wariant kolorystyczny 5
Color option 5
|
 |
wariant kolorystyczny 6
Color option 6
|
 |
wariant kolorystyczny 7
Color option 7
|
 |
matryca
matrix
|
 |
matryca pokryta farbą
Matrix covered paint
|