JAK POWSTAJE GRAFIKA / HOW FORMED GRAPHICS



Grafika artystyczna pozwala na powielanie wzoru rysunku umieszczonego na uprzednio przygotowanej matrycy (kamień – litografia, linoleum – linoryt, deska – drzeworyt, metalowa blacha – sucha igła, akwaforta, akwatinta itd.) Niektóre techniki można ze sobą łączyć wedle inicjatywy artysty i parametrów technicznych. Odbitki wykonuje się najczęściej na papierze, a liczbę nakładu określa sam artysta. Po wykonaniu zaplanowanego nakładu matryca nie może być już używana, może zostać zachowana dla celów kolekcjonerskich lub zostać zniszczona (wyjątek stanowią odbitki autorskie odpowiednio sygnowane „E/A”). Każda odbitka powinna być sygnowana przez autora, oraz posiadać dwie wartości – pierwsza to kolejny numer grafiki; druga oznacza wielkość nakładu. Poszczególne odbitki nigdy nie są identyczne (poza wyjątkiem druku cyfrowego), mogą różnić się też od siebie rodzajem użytego papieru, farby itp. Powstałe ryciny mają wartość oryginalnych dzieł sztuki wg niepowtarzalnego numeru i indywidualnego wyglądu.
Poniżej przedstawione są kolejne etapy powstawania grafiki na przykładzie druku wklęsłego (akwaforta, suchoryt) sporządzone na cynkowej płycie.



HOW FORMED GRAPHICS


Graphic arts design allows the reproduction of a drawing on a previously prepared matrix (stone - lithography, linoleum - linocut board - wood engraving, metal sheet - drypoint, aquaforte, aquatint, etc.) Some of the techniques can be combined according to the initiative of the artist and technical parameters. Prints are mostly on paper and the number of effort determines the artist. After the planned edition, the matrix can no longer be used, it can be saved for collection purposes or to be destroyed (except for prints copyright properly signed "E / A"). Each copy must be signed by the author, and have two values ​​- the first is the serial number of graphics, and the second is an effort. Individual prints are never identical (excluding digital printing) can also differ from one type of paper used, paints, etc. The resulting prints are set to original works of art by a unique number and individual look.
Presented below are the next steps to the graphic on the example of intaglio (aquaforte, dry rite) prepared on a zinc plate.
   



odbitka próbna 2

Graphics sample 2


odbitka próbna 3

Graphics sample 3


odbitka próbna 4

Graphics sample 4


odbitka finalna

Final artwork


wariant kolorystyczny 1

Color option 1 


wariant kolorystyczny 2

Color option 2


wariant kolorystyczny 3

Color option 3

wariant kolorystyczny 4

Color option 4

wariant kolorystyczny 5

Color option 5

wariant kolorystyczny 6

Color option 6

wariant kolorystyczny 7

Color option 7


matryca

matrix


matryca pokryta farbą

Matrix covered paint